«Jobber med ny båt» Har fått fotsyken, men i motsatt rettning.

Fiske er ikke bare fiskeutstyr. Det er uten tvil blitt viktig med båt. Svært viktig. Salget av rene fiskemaskiner har de siste årene tatt helt av.
Nå er det bassbåter, som er så breie at det trengs gullys på taket for å få frakte de langs vegene i Norge. Og det er oftere å se båter med 100+ HK en under 100 HK. I Sverige så har det tatt helt av. Der tror jeg snart alle de store profilene kjemper en fot og HK krig. Helt ærlig så synes jeg det er litt tøft. Det er utrolig og ha vært med å se utviklingen. Vi i team Pikewallis var noen av de første med Trackerbåt i Norge. Vi var ikke de første, men noen av de første. Og ser man nå så er det mange mange mange. Og flere merker har kommet til. Nitro, Ranger, Starwel, Alucraft, Larsonboats, Alloycraft er noen av de merkene man kan se her til lands eller i Sverige. Det er tøffe båter og de er designet for sportsfiske. Jeg har jo selv hatt en tracker i mange år nå.
En pro guide 16 fot med singel skjerm. En utrolig bra båt. Jeg var meget skeptisk til teppe, men det er utrolig deilig. Kjør også båten mer stille. Det dunker og smeller ikke når man mister ting.

Mojobaots  har uten tvil gjort en fantastisk jobb de siste årene og har vokst seg fra en «liten» nettbutikk der de tok båter på bestilling til der de er i dag med store lokaler med flotte utstilte båter.  De har virkelig gjort ting riktig.

Når man ser på disse båtene så er det jo ikke så rart  at fiskere som bruker svært mye tid på sin hobby legger igjen litt penger. De er stødige, de er store, de har masse stuerom. Helt konge og fiske i fra.

 

Men

Nå har jeg bikket 50 år og da er man jo gammel i manges øyne. Og jeg må være ærlig å si at jeg synes det er litt keitete å få båten min opp og ned alene. Nå er det flere årsaker til om båten er lett håndterlig i forhold til det med og ta opp og ned. En bra henger er alfa omega. Men, båtens vekt får man uansett ikke gjort noe med.  Har man en «stor» båt så følger det helt naturlig med vekt.
Nå føler jeg det er litt tungvint å stikke ut på en kveldstur. Da blir man heller hjemme. Slik vil jeg ikke ha det mer og ser meg rundt etter en ny båt i utgangspunktet en båt nummer 2.
En stabil lett stor nok båt. En som nesten sklir opp på hengeren av seg selv og som tåler flere norske ramper (naturramper).
Jeg fikk testet en seadoo vannskuter i våres og det var en interessant sak, Lett og rask. Nå ble det dessverre for få turer til å danne seg en mening om den, så den har jeg lagt på hyllen.

Jeg har det ikke travelt og vil bruker god tid på å finne riktig type for meg.
Det er uten tvil et par bakdeler med en lettere båt. Man må bli flinkere til å pakke og den blir et lettere bytte for vinden.
Men det får man bare ta med. Så er det nok mulig å kompenserer dette med vind med stor nok el-motor i front

Linder Arkip 460 er en båt jeg ser på.  Der er jeg i diskusjoner om hva som er mulig å få til. For krav har jeg. Kastedekk fremme med en svingbar stol. Jeg vil ha et transportovertekk. Det beskytter båten veldig under transport. Teppe vil jeg gjerne ha der det er mulig. En godt feste til el-motor i front. Den skal gå opp i mot 30 knop.
I hvert fall helt greit på rundt 22-23 knop  med to personer i. Jeg vil ha en enkelt og oversiktlig lodd oppsett.
Lengden er 4,60 meter. 1,85 bred. Vekt er på beskjeden 286 uten motor. Og den er godkjent for 50HK. Alt dette virker veldig bra. Den er også godkjent for 5 personer. Så her er en kombinert fiske/familie båt. Nå skal jeg vurdere motors størrelsen litt da flere vann er forbudt med motorer over 40HK. I mine øyne en lovgiving som er helt bak mål. Sett fartsbegrensning og ikke begrensing på størrelse motor.

Når jeg ser på tilleggsutstyret så ser det ut som det meste er på plass. Da er det bare å få det på plass i båten. Om det krever mye å få det som jeg vil får vi se på etter hvert.
Det viktigste nå er å jobbe med en god forhandler En som er villig til å lytte, vil være med på å eventuelt endringer som gjør at dette kan bli den lille lette rå fiskemaskinen jeg ønsker. Dette er også trivelig at det er en svensk produsert båt, da kan det kanskje være enklere å få til noen endringer hvis det må til.

 

 

Jeg har snakket litt med Clase (Svartzonker) rundt hans erfaringer med denne type båt. Han har kjørt Linder i flere år.  Og det var oppløftende saker og høre. Nei det er ingen havfiskebåt (selv om den tåler bra med sjø) men det er ikke det jeg er ute etter. Jeg vil ha en partner som er så lett som mulig men stor nok til midt behov. Og tåler en motor som gjør at jeg ikke bruker for mye av dagen til kjøring i mellom de gode fiskeplassen.

Når Svartzonker snakker så lytter man 🙂

 

Håpet er å være i mål til sesongen 2020. Så får vi se da , hva som eventuelt står på hengeren når jeg rygger ut i Glomma første tur i 2020.  Svart kommer nok tidligere en det. For denne reisen skal jeg skrive litt om. Gå litt i dybden på hvorfor jeg ønsker det jeg ønsker og om det lar seg gjøre.

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here