Vinterens første tur på isen

Endelig var det blitt tid for å ta seg en tur utpå isen og fiske litt. Dette her skulle bli den første isfisketuren denne vinteren. Torsdag morgen i nitida kom jeg fram til vannet som jeg hadde tenkt å fiske på. Denne dagen var det litt tåke og det var egentlig ganske surt ute, så jeg hadde ikke sånn veldig trua der jeg gikk utover på isen.

Jeg kontrollboret et hull inne ved land for å sjekke at isen var tjukk nok, og det viste seg at istykkelsen var rundt 20 cm. Her bestemte jeg meg for å slippe nedi en gul mormyskja, som jeg hadde agnet med tre hvite maggoter.

Jeg skulle bare sjekke om det var noe liv der. Og det var det! I løpet av ti minutter så hadde jeg dratt opp fire abborer i dette hullet.

Etter hvert ble det ganske stille der, så jeg bestemte meg for å prøve et nytt hull litt lenger ut på vannet. I dette nye hullet fikk jeg opp noen abborer til, samt en liten ørret. Denne lille ørreten var godt under minstemålet, men kroken satt så godt så jeg måtte ta den. Etter at jeg hadde fått den lille ørreten, ble det ganske stille her også, og jeg valgte da å lage nok et hull enda litt lenger ut. I mitt tredje hull så startet jeg med å dra på et par småabborer, før det beit på en ørret som jeg anslo til å veie rundt 200 gram. Jeg dro opp et par abborer til i samme hullet etterpå. Etter hvert så dabbet bettet av her også. Tiden var da inne for å bore det fjerde hull. Jeg ruslet enda litt lenger ut på isen og boret. I dette hullet var det egentlig ganske stille, så jeg begynte da å spise litt lunsj.

Mens jeg satt der med brødskiva i hånda, nappet det ordentlig. Nappindikatoren ble dratt rett ned. Jeg kjente at det var ordentlig tyngde i den andre enden. Etter en kort kamp kunne jeg lande en pen skogsørret på ca. 300 gram. Kort tid etterpå beit det på en ørret til som veide 200 gram.

Etterpå ble det ganske rolig igjen og jeg bestemte meg for å pakke sammen og dra hjem. Klokka var ikke mer enn tolv på formiddagen, men det var begynt å komme en ganske kald vind og jeg hadde begynt å fryse litt. Jeg hadde også fått bra med fisk og jeg var godt fornøyd der jeg dro hjemover.