Nok et par fine fiskedager langs med sjøen

Igjen så skulle jeg ut og fiske litt. Planen min var å fiske hele onsdagen, og så skulle jeg fiske litt på torsdagen etter at jeg var ferdig på jobb. På onsdagen så valgte jeg å fiske på en av mine gromplasser i indre Oslofjord. Været bød på strålende solskinn, temperaturen lå på rundt tjue grader og det var nesten vindstille. Jeg startet først med å ta noen kast med en Ima wobbler. Det ble ikke så mye kasting med denne akkurat, fordi jeg var mer hypp på å prøve en Viking Herring sluk med en saltvannsflue som opphenger.

Det var en grønn og hvit Clouser som jeg valgte å bruke som opphenger. Det tok ikke lang tid før det smalt på en fisk, men denne falt dessverre av. Men like etterpå så beit det på igjen. Etter en kort fight kunne jeg lande en pen torsk på rundt halvannen kilo. Torsken hadde valgt å ta sluken.

Like etterpå smalt det også på en knurr. Knurren hadde tatt opphengerflua. Den fikk lov til å svømme videre etter avkroking og fotografering. Det ble en del kasting til med dette oppsettet, men det ble ikke noe mer fisk. Og etter at jeg sleit både sluken og flua fordi jeg hadde satt meg fast i bunn, valgte jeg å gå over til og fiske med Ima wobbler igjen. Ikke lenge etterpå var det en kilos sjøørret som fulgte etter wobbleren uten å ta. Jeg fortsatte med wobbleren en god stund til, men det skjedde ikke noe mer. Etter hvert så valgte jeg å pakke sammen og dra hjem.

Annonse

Torsdagen bød også på fint vær. Etter at jeg var blitt ferdig på jobben, var det bare å komme seg ut for å fiske. Turen gikk tilbake til den samme plassen som jeg hadde vært på dagen før. Først så ble det til at jeg startet fiskeøkta med å ta noen kast med Ima wobbler. Jeg satte også på en opphengerflue rett ovenfor wobbleren. Flua som jeg valgte å bruke i dag, var en oransje og hvit Clouser.

Men det var ikke noe fisk som ville bite på dette oppsettet nå heller. Jeg byttet derfor etter hvert over til en Salty-sluk.

Etter noen få kast så beit det på en makrell.

Makrellen valgte jeg å ta, fordi den hadde jeg lyst til å steke når jeg kom hjem igjen. Det ble noen kast til på det stedet hvor jeg tok makrellen, men jeg kjente ikke noe mer der. Jeg prøvde Salty-sluken litt andre plasser, men det ble ikke noe mer napp denne kvelden. Men jeg observerte ganske mye torsk som drev og svømte langs med land på disse stedene. Etter hvert begynte det å bli mørkt, og jeg bestemte meg for å dra hjemover.