Laksefiske i Verdalselva

Det var blitt tid for nok en tur til Trøndelag, og denne gangen så var det laksefiske som skulle være i fokus. Planen var at jeg skulle fiske i Verdalselva i seks dager sammen med pappa. Onsdagen i forrige uke gikk ferden med fly ifra Gardermoen til Trondheim lufthavn. Vel framme på Trondheim lufthavn, gikk reisen videre med tog til Verdal stasjon.

Da jeg kom fram til Verdal stasjon, ble jeg plukket opp av pappa som allerede hadde vært der noen dager og fisket uten å kjenne noe særlig. Vi kjørte til den hytta som vi hadde leid. Været viste seg ifra sin beste side. Det var sol og ganske så varmt, så jeg skiftet til shorts så jeg hadde fått installert meg i hytta. Etter at vi hadde spist middag, begynte jeg å montere fluestanga mi. Nå skulle vi ut i elva for å prøve og fiske litt. Jeg startet med å fiske med en rød og oransje tubeflue, og den gjorde virkelig susen.

Det beit på hos meg nesten med en gang. Etter en kort kamp kunne jeg lande en fin laks på rundt to kilo.

Annonse

Laksen ble sluppet tilbake igjen etter fotografering og avkroking. Like etterpå hadde pappa kontakt med en ganske så stor fisk, men den falt dessverre av. Det skjedde ikke noe mer den dagen, men jeg var godt fornøyd med å ha landet en laks og pappa var glad på mine vegne.

Dagen etter var det blitt overskyet, og temperaturen hadde falt litt. Etter frokost dro vi ut for å fiske litt, og ganske raskt så smalt det på en fisk hos pappa. Etter ti minutters kamp kunne han lande fisken. Det viste seg å være en syvkilos hannlaks som ble drept, fordi den skulle bli til røykelaks. Pappa var kjempefornøyd med at han hadde fått en laks. Etter at han hadde fått den fisken, så ble det ganske så stille. Det skjedde ikke noe mer den dagen, og ikke noe dagen etterpå heller. Det ble kaldere og kaldere ute, og vi fikk et skikkelig regnvær som varte i nesten et døgn med noen få, korte perioder med opphold innimellom.

Lørdag formiddag var det en fisk som tok flua mi igjen. Jeg fisket med en tubeflue som pleier å være bra under junifiske da fisken tok.

Det ble noen heftige utras og en kamp som varte et drøyt kvarter før jeg klarte å lande den. Det viste seg å være en stor og feit hunnlaks. Etter avkroking og fotografering ble den sluppet pent tilbake igjen.

Det ble ikke noe mer fisk den dagen, men jeg var ganske så happy. Og noe annet som gav meg en god følelse, var at jeg hadde sluppet laksen ut igjen for at den skulle få lov til å føre slekta si videre.

Søndag morgen ble jeg vekket av at mobilen min ringte. Det var pappa som ringte meg. Han hadde stukket ut tidlig på morgenen for å ta seg en liten morgenøkt, og han hadde på en ganske så stor laks som han ikke klarte å rikke. Da måtte jeg bare dra på meg noen klær i en fart og løpe av gårde for å hjelpe ham. Nå hadde været gått over til å bli strålende solskinn igjen.

Ti minutter senere sto jeg ved elvebredden iført dongeribukse og t-skjorte og var klar til å ta i mot en storlaks. Han hadde endelig klart å få litt kontroll på fisken. Og etter noen heftige utras, vasset jeg ut i elva i bukse og t-skjorte og tok imot en storlaks på rundt ni kilo. Etter avkroking ble laksen sluppet tilbake igjen. Blide og fornøyde kunne vi komme oss opp til hytta og spise frokost. Etter frokost fortsatte vi å fiske, men nå ville ikke fisken bite. Kveldsøkta senere på dagen leverte heller ingen ting, men vi kunne se mye laks som hoppet. Da visste vi i all fall at det var fisk i elva. Vi var fortsatt optimistiske, og tenkte at laksen sikkert kom til å bite neste dag igjen. Dagen etter var pappa ute på nok en tidligøkt før frokost, men ingenting skjedde. Vi fisket hardt resten av dagen, men fisken nektet fullstendig å bite. Vi prøvde mange forskjellige fluer, men ingenting hjalp. Legger ved et bilde av en Ally´s shrimp, en av de mange fluene som vi prøvde.

Men allikevel så kunne vi fortsatt se at det var mye fisk som drev hoppet uti elva, og det hjelper litt det å kunne se fisk. Vi avsluttet dagens fiske i 22-tida og kom oss tilbake til hytta for å slappe av og legge oss etter hvert.

Dagen etter var det blitt tirsdag. Denne dagen så skulle vi dra hjem, så da ble det ikke tid til noen fisking. Vi dro av gårde på morgenen og kom hjem på ettermiddagen. Til sammen så hadde vi fått fire laks og det var vi godt fornøyde med. Vi var også enige om at vi hadde hatt en fantastisk fin tur sammen.