Sesongens to første isfisketurer- med test av deeper (isfiskemodus) og Deeper Winter Smartphone Case

På de fleste innlandsvann har isen lagt seg, så mange av har satt inn båt og rigger klar isfiskeutstyret. For flere har isfiskesesongen allerede begynt for en stund siden men nå i jula skulle jeg få tatt mine første turer.

Dag 1:

Planen i dag var egentlig bare å få fisk, og forhåpentligvis få opp en gjedde. Jeg har også mottatt Deeper wintercase som jeg skulle teste, og dette imponerte(mer om dette kommer senere i innlegget). Med meg var Lise og Dag og vi var på isen i halv ti tiden. Dag er en ivrig fisker og kan mye om is og bedømme når den er trygg eller ei. Han spilte også en viktig faktor da det kommer til hvordan jeg fikk min interesse for fiske.

Vi Var på øyeren og dette er et vann isen kan være farlig på grunn av alle oshølene. Vi kontrollborra oss utover og kom oss ut til den kanten vi ville. Det var mellom 8-10cm stålis så det ble erklært trygt.

Det tok ikke lang tid før fisken tok. allerede på første nedslipp kom det fisk på loddet og bare etter et par minutter kom det en liten abbor opp av hullet. Noen titalls meter fra meg sitter dag og også han drar fisk. Det tar ikke lang tid før han roper på meg å har fått en bedre en. Lise skulle også få kjenne på fisken, men i starten knota hun litt da hun ikke fikk fisken til å sitte. Sur som a var klarte hun å kroke den til slutt, men da satte lina seg fast i hansken og hun mente fisken var borte. Dette endra seg raskt da hun omsider fikk løs lina og pilkestikka sto som en «U». Fort var fisken oppe av hullet og smilet fremme

Annonse

Vi hadde også med to gjeddestenger der planen var å agne med en av fiskene vi fikk og siden vi fikk abbor ble dette agnet. Vi ville fiske på en kant som er fra ca. 4m til ca. 6m. Det tok litt tid før vi fikk agnet til å synke da abboren var fryst. Jeg håpet først ikke dette skulle bli noe problem da jeg hadde satt bly over, men siden dette da blir ca 1 meter over, skapte det egentlig mest problemer. blyet sank først og deretter fisken som tukla krokene inn i lina og skapte en såkalt backlash. Jeg valgte å ikke endre på dette før jeg kom hjem, ettersom når fisken var tint, var det ikke noe problem å slippe den sakte ned. Betet legger jeg en meter over bunn og her brukte jeg deeperen til å gjøre det tilnærmet perfekt.

Lise sitter igjen ved denne stanga mens jeg går litt lenger nord på samme kanten for å sette ut neste gjeddestang. Jeg rekker så vidt å sette krokene i agnet før lise roper. «nå flyr det ut line her!». Jeg kjapper meg tilbake, men sniker meg de siste metrene. Fisken tar en del line før den stopper, og etter 1-2 sekunder etter den stopper setter jeg mothugget. Fisken gir en bra fight og det blir en ekstra utfordring da sveiva på snella var på feil side for meg. Omsider kom gjedda opp, vi måtte hakke litt i isen da vi bare hadde 120mm borr med oss, med vi hadde borra tre hull i en trekant i forkant så dette var gjort på kort tid. Denne gjedda er vel faktisk pers på isfiske for min del da jeg ikke har fisket så mye etter gjedde på vinteren, men vi får se utover i sesongen om vi klarer å få opp noe større.

Vi merka ikke noe mer til gjedda i dag, men abboren var fortsatt på g, og ved å bruke deeperen lærte jeg utrolig mye. Hva den ville ha og ikke ville ha. Fikk til og med mine første fisker på mormyshka og balanse i dag, men det viktigste var at vi alle fikk kjenne på fisk og Spesielt Lise som ikke er veldig ofte ute å fisker, men man ser hu trives med det når hu først får dem.

Dag 2:

Det var julaften i dag og jeg hadde med meg Kristoffer(broren min). Vi hadde ikke like høye forventninger i dag, da det hadde vært mildvær, som medførte litt dårligere is og ikke minst en del torning i den. Ettersom forholdene var som dette valgte vi og borre oss utover. isen var mellom 8-10cm, som er godkjent, men magefølelsen er ekkel når du skal krysse sprekk som nylig var dannet. Isen var tjukk nok, men fortsatt så dempa det veldig bra. Vi kom oss fint over å begynte å fiske. Jeg startet med en gull og sølv pimpel for å se om det var noe liv. Det tok et par minutter før fisken viste seg på ekkoloddet og ut ifra hva jeg observerte så var det vanskelig å få den til å ta, men etter et par minutter der jeg la pimpelen rett over fisken så tok den, en liten abbor.

Her kan dere bla å følge frem til fisken tok:

Etter dette var det tregt, men jeg vil si at dette ble noen av de mest spennende, lærerike og morsomme timene jeg har hatt på isen hittil. Jeg fant ut hvilke metoder og bevegelser som lokka fisk og hva som fanget fisk. Det viste seg at når jeg brukte balanse og andre beter som lagde lyd og bevegelse, lokket dette til seg fisk og etter en stund så tok de som regel. Det som var litt morsomt å se var at jeg da prøvde å slippe pimplen ned etter å ha lokka dem inn med balanse, ble dem borte med en gang, og med en gang jeg slapp ned noe som lagde lyd og bevegelse kom dem tilbake. Man har jo også mange andre teknikker man bruker for å lokke til seg fisk, og en av dem man kan bruke når man fisker med pimpel er å slå pimpelen 4-5 ganger i bunn for å virvle opp litt møkk og dette viste seg å funke når de var interessert i pimpelen. Jeg hadde også en stikke der jeg hadde rigget et 2,5g stright head med en dropshot i bakkant. Denne tok de relativt kjapt og viste seg å være veldig effektiv, men jeg fikk dem ikke til å sitte da de bare lugga, noe som kan være på grunn av det trege fiske.

Det skulle bli en lærerik tur på isen i dag og man klarer virkelig å se nytten i å bruke et ekkolodd på isen, da man kan se hva som fungerer og ikke fungerer, og ikke minst at man ikke alltid fisker mer effektivt om man bytter hull relativt kjapt.

Deeper til isfiske og Deeper Wintercase.

Ekkolodd er noe som mange forbinder med båtfiske, men det har lenge også vært brukt på isen, det har nok ikke vært like vanlig i Norge, men tar vi til eksempel statene så ser man sjeldent folk uten dette. Det mest populære å bruke er det vi kaller en «vertical flasher». Disse er ikke like som de vi er vant til å bruke på båt. Disse ekkoloddene består av en sirkel med forskjellige lys, samt dybde. hvordan lysene er fordelt kommer ann på hvilket ekkolodd man kjøper, men i Norge er det ikke så stort utvalg av disse typene. Men deeper som vi er kjent med har denne funskjonen og ligger under «ekkoloddmodus» som «isfiskemodus». Bruker du denne innstillingen får du opp den samme type ekkoloddvisningen som om du skulle hatt et større ekkolodd. I midten av av sirkelen ser man vanntemperatur og dybde, også ser man en en ny sektor inne i sirkelen som er brukt til å vise dybde i forhold til flasheren. Her ser man det er tall rundt hele og hvis vi ser på den ytterste sektoren som er selve ekkoet, så ser vi det det blå lyset på 0+ meter – Dette er is. Videre nedover i andre enden av sektoren vil vi se et oransje lys – Dette er bunn, og det kan ofte være et grønt lys helt inntill bunn og dette er da som oftest vegitasjon. Når det i mellom isen(blått lys) og bunn(oransje lys) kommer grønne tynne lys, har du fisk på loddet, men du må ikke la deg lure av utstyret du slipper ned i hullet, da dette også lyser grønt. Dette vil ikke være noe problem da man ser bevegelsen på streken og at denne er der fra du slipper utstyret ned i hullet.

På bildet over ser man hvordan det Deeper sin vertical flasher ser ut vist i appen på telefon. Det vi ser over til høyre på bildet er en modus hvor man bruker isfiskemodus med instillingen detaljert. Vi ser at det er en del forstyrrelser på det «Orginale» ekkoloddet i bildet. Dette løses lett ved å justere på følsomheten- på bildet er følsomheten for høy.

Det som skiller Deeper sin isfiskefunksjon fra ordinære isfiske ekkolodd er at Deeper også har en funksjon som heter «zoom». Denne funksjonen er en loddrett søyle, der man ser alt som skjer i vannet fra «siden». Dette er også denne funksjonen jeg liker best når jeg bruker «isfiskemodus».

Deeper Winter Smartphone Case

Når man bruker Deeper er telefonskjermen på hele tiden og dette fører til at batteriet varer kortere. På sommeren løser dette seg greit, ved at man tar i bruk en powerbank og at temperaturen er grei, men når vinteren og isfiskesesongen kommer er dette ikke like lett, og moderne telefoner har også betydelig dårligere batterikapasitet når det er kaldt ute. Ett annet problem man støter på er hvor man skal ha telefonen når man fisker, isen er våt og man trenger begge hendene. Dette var noe jeg kjente mye til da jeg testet Deeper ut på is i fjor og jeg var nødt til å være kreativ for å finne en annen løsning. Løsningen fallt på å ha telefonen i topplokket på stolsekken med powerbank i andre enden. Dette ble litt rotete, men jeg vil si dette funket greit.

Høsten 2017 lanserte Deeper et nytt produkt de kalte «Deeper Winter Smartphone Case». Dette er et produkt som skal gjøre slik at batterilevetiden på telefonen din økes med opp til ni ganger, når du er ute på isen i det kalde været. Dekselet kommer i to ulike størrelser og er lagd med vanntett glidelås, men beskrives som sprutsikker. Samtidig som den er sprutsikker, har dette dekselet en egenskap som kanskje er enda viktigere når man er på isen. Dekselet flyter, noe som fører til at man slipper de ubehagelige turene, der telefonen ligger igjen på bunn under isen, etter å ha ramlet ned i hullet.

Noe som skiller dette dekselet ut i fra andre lignende deksler er at det har plass til en powerbank bakerst i dekselet, og dette kan komme godt med når man sitter ute på isen og tar i bruk Deeper. Mellom telefonen og powerbanken finner vi to foam plater med hull til å tre laderkabelen til telefonen. Den tykkeste plasseres inntil telefonen og låses med de to stroppene. Den tynne plata står det forklart at skal plasseres mellom den tjukke plata og powerbanken, men jeg har sett andre legge den bak powerbanken for å isolere enda litt bedre, noe jeg har gjort selv uten å vite om det har noen virkning.

– Man legger telefonen under foamplaten til venstre

De to siste finessene man finner på dette dekselet er det lille «støttebeinet» bak på dekselet slik at man får telefonen stående, og en solskjerm slik at man til en vær tid ser skjermen tydelig uten at sola gjør det vanskelig.

– Solskjerm
– Støttebein til Deeper Winter Smartphone Case

Jeg har testet dekselet de to turene jeg har vært på isen hittill denne sesongen og inntrykket er veldig positivt. Nå er det enkelt å bruke deeper på isen og det er ikke noe tull, som fører til at fisketuren blir bedre humørmessig og Deeper blir et morsommere produkt å bruke. Selv om dette er et dekselet ment til fiske på vinteren, kommer jeg til å bruke det like mye på sommeren når jeg fisker i mindre båter/bellyboat, de gangene jeg anvender deeperen. Grunnen til dette er at man får telefonen oppreist og det blir mye lettere å bruke utstyret på en ryddig måte. Lettere sagt så er det sånn at det jeg følte manglet i fjor har blitt gjort noe med forbedret slik at jeg får mer glede ut av produktet. Dette dekselet vil jeg trygt anbefale til dere som har- eller tenker på å kjøpe en Deeper.