Ørret rapport fra Raymond Svendsen! Det er mye fint å Norge, rett og slett.

Her kommer det rapport fra 12 dagers fiske tur. Jeg tjuvstartet på tirsdag og reiste oppover mot Gudbrandsdalen via rykter fra onkel og far. Ei glassklar og utrolig flott elv møtte meg. Slet ett par timer med plassvalg. Til slutt fant jeg frem og ørreten vaket overalt. En aurevillie klekking var igang. Hoppa i vadera og begynte fisket. Ikke lenge etter hadde jeg 5-6 ørret opp til 800g ca. Forflyttet meg oppover for nye plasser og utforske. Jeg fant ett strekke jeg likte og her var det bra med fisk som jeg spottet. Utrolig gøy og legge ut flua på flyt og se ørreten stige 2 meter før den tar flua. Fikk bra med fisk de 3 dagene jeg hadde der. Mener 1020 gram ble topp der. Døgniser/vårfluer og steinfluer var det nok av.

Turen gikk videre torsdag efta, sør-trøndelag var neste mål for her skulle jeg møte Vidar Nysæther og Jonas Nygaard. Vell fremme klarte jeg ikke la vær så fløy oppover elva til der jeg hadde sett stor fisk året før. Går opp på en høyrygg og spotter ned i kulpen. 4-5 store ørret gikk rundt og plukka insekter. 2 kg+ var største jeg så. Gikk ned og fikk lagt en del flyt. Ingen tok og bytta masse fluer. Satt på russerflua. (Bibio) plask sa det og hele kaste lina raset ut. 1.1 kg ørret landet i håven. De er utrolig spreke der og klin gale. Kongerått! Ei utrolig vanskelig elv så her må flyt og spisstykkelse stemme. Ellers er de skremt. Vi skremte nok av fisk den turen. Vidar og Jonas kom i 100 dagen etter og vi fikk rigga leiren. Vidar rista etter og fiske, så i elva bar vi. Ikke lenge etter fikk Jonas en fisk til og ta, men den kjørte seg rundt en stokk og fisken vant. Alt for mye episoder til og skrive om. Men vi hadde ett konge fiske og lå på 4-10 ørret om dagen. Masse spotfiske og hjelp med flyt var ofte tingen. På hver vår side av elva stod vi. En forklarte hvor fisken var og den andre fisket. En episode som var helt rå, var når jeg fiska på en kilos ørret. Plutselig ser jeg en planke som kommer sigende nedover. 4-5 kilos ørret som kom. Den på 1 kg så ut som en sardin og ble borte. Vi hadde mange fisker og utrolige kamper. 12 stk over 1 kg landet vi fra torsdag til tirsdag.

Derfra tok vi turen til Rena. Men vi dro innom hytta til Vidar på vei ned. En dusj og stell var virkelig på plass. Her fikk vi besøk av Henrik Johansen og onkelen hans Frank Johansen. Som hadde vært på kano tur i Femundsmarka. Ett skikkelig sjølag ble satt igang til sent på natt med diskusjoner og latter. Du verden for en flott kveld/pause. Takk for det guttær. Onsdag våknet alle litt slitne og kjørbare var vi ikke før ut på eftan. Ned til Rena dro vi men her var det utrolig leie forhold. Masse vind og elva hadde steget. Fisket var vanskelig men vi klarte alltids og lure noen ørret og harr. En og annen sik. Jeg mista en 2kg+ etter en lang kamp og rett før håving slapp krokfestet. Trodde jeg skulle både spy og drite vadera fulle. Alt i alt en utrolig flott tur var det. Med masse rot/fortvilelse/opplevelser/latter/spøk og frustrasjoner. Akkurat slik fiske er. Nå tar jeg med fatter på noen dager fiske.