HAVETS GJEDDE,- noen ganger får man seg en overraskelse. (Rå rapport fra Cindy og Kent med video) Må ses…… )

De siste årene har vi brukt flere dager av ferien vår til å jakte kveite i Trøndelag. Dette har etter hvert slitt litt på selvtilliten. Det er langt mellom fiskene og det er som regel lite strøm eller driv i sjøen om sommeren, noe som i seg selv gjør at fisket er ekstremt kilent og vanskelig.

Av gammel vane så setter jeg på en diger kveitejigg fra storm, Cindy klarer å bryte mønsteret og setter på en svenskepilk med en opphenger med rød gummimark. Vi har lagt oss til ved en frittliggende grunntopp litt ute i havet. Dybder fra 20 til 130 meter gjør at det kan stå alt fra kveite til storsei og torsk der. Dette området formelig koker av småsei og makrell, her må da noen av havets større predatorer være på plass.

Denne dagen har vi et vanvittig driv på båten, det ligger godt i overkant av 1 knop som for årstiden er veldig bra.

Etter at vi har fått justert driftet vårt så vi driver greit langs med kanten på grunntoppen så hugger det på pilken til Cindy. Vi skjønner fort at det må være en art vi ikke har vært borti før, den oppfører seg rett og slett merkelig. Det er tunge rusninger mot bunn som kveite med kraftige hoderistinger, men den kommer også oppover som ei kule. Når fisken kommer opp noen meter fra båten så lurer vi fortsatt på om det kan være Lange eller Torsk, men i det vi ser ryggfinna så er vi ikke i tvil,- det er Lysing. Havets gjedde!! Dette var vi for så vidt ikke forberedt på, selv om vi over flere år har tenkt på å prøve oss etter den. Første fisken veide 8,5kg, en helt super start.

Annonse

I og med at Lysingen sjelden tar pilk så måtte vi endre litt taktikk hvis vi skulle få flere. Sendte en melding til Audun F Skjølberg siden han er en reser på alt som svømmer under vann. J Beskjeden kom kjapt, her var det agnfiske eller fiske med shadjigger agnet med fiskebiter som gjaldt. Vi satset alt på paternoster takkel med to kroker. 10/O i topp og 7/O i bunn. Siden det fiskes forholdsvis dypt så satte vi på selvlysende kuler og gummiblekkspruter over agnet. Krokene ble agnet med hele makrell fileter, godt surret med agnstrikk.

På dag to så hadde vi en viss ide om hvordan vi skulle legge oss for å få riktig drift, så etter bare noen sekunder etter at det første agnet hadde nådd bunn hugger den første fisken. Her gjelder det å ha is i magen, klemmer man til for tidlig så mister man vanligvis fisken. Vi kjører derfor svak brems med tommel på spole og knarr på snella, når man kjenner fisken napper så lar man fisken gå med så lite motstand som mulig i 20-30 sekunder. Opp med brems, kline til det man har å gi i et solid tilslag.

Det svarte i alle fall rimelig greit fra havets bunn denne gangen, etter noen minutter kunne på nytt jubelbrusene høres helt til Island. Fisken var rett i overkant av 9 kilo. Nå visste vi at det var flere her og vi hadde tatt den første på målrettet fiske etter Lysing.

Vi bestemmer oss for å fiske med bare en stang etter denne fisken, da vi følte det ville bli litt mye kaos ved ett dobbelt napp. Vi kjører båten opp for ny drift, Cindy slipper ned og det svarer nokså kontant med ett napp. Hun lar fisken gå drøye 20 sekunder før hun setter tilslag, god tyngde i tilslaget men fisken blir borte. Dette gjentar seg flere ganger, her må noen gjøres. Det ender med at Cindy gjør tilslag så fort hun har ett godt run fra fisken og dette ser ut til å være medisin for dagen, eller som Cindy sier,- I did it My Way!!

Etter noen minutter med gi og ta kommer det igjen en bra fisk til båten. Etter tre timer gir vi oss med et lite agnfiskrace etter makrell oppe på selve grunntoppen.

Den siste turen ut så kjører vi litt kveld og nattfiske. Vi bruker forholdsvis lang tid på å finne fisken, siden vinden har snudd 180grader og vi kjørte ut på fjære sjø. Vi har en del gode run som ikke fører til noe annet en ei lita Lange på ett par kilo. Vi gjør mange drift denne kvelden uten at vi treffer på og i desperasjon legger vi oss helt oppe på grunntoppen noe som fører til et realt napp hos Cindy. Mest trolig ei kveite utfra nappet å dømme, da den bare bunner stanga totalt. Men etter å ha revet av to takkel finner vi ut at vi får kjøre korte drift rett over hotspotten på grunnflaket, dette angrer vi ikke på. Det står vanvittige mengder med stor fisk fra 60meter opp til rundt 30meter, pelagiske jegere på plass. Vi begynner fisket på bunnen der vi har fått alle de andre fiskene, men ingen ting skjer. Etter noen minutter løfter vi agnene 10-15 meter og da smeller det direkte på stanga til Cindy. Etter noen minutter kaotisk kamp kommer det opp en Lysing på rundt fire kilo. Etter dette blir det to Lysinger til i båten, samt to fine Lyr. Det begynner å bli på det mørkeste av natta så vi bestemmer oss for å gi oss på topp. Hjemturen blir spennende da vi kjører stort sett på kartplotter og er det en ting jeg ikke stoler fullt og helt på så er det elektronikk, men etter en halvtimes tid så kom vi oss trygt i land ved naustet på Skaje.